Γράφουν:

Έλλη Κοκκώνη, Νηπιαγωγός, Ειδική Παιδαγωγός (Μ.Ed. in Special needs)

Ανθή Κοκκώνη, Κοινωνιολόγος, Ειδική Παιδαγωγός (M.Ed in Dyslexia-Dyscalculia, SenCo, QTS, πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ΕΟΠΠΕΠ)

Μία έφηβη μαθήτρια Λυκείου, διαγνωσμένη δυσλεξική από το Δημοτικό, παραθέτει τις σκέψεις και τους προβληματισμούς της γύρω από τη δυσλεξία και την αντιμετώπιση των γύρω της. Η ίδια αναρωτιέται: “Είμαστε αυτό που μας λένε οι άλλοι ότι είμαστε ή είμαστε αυτό που λένε οι δυνάμεις μας ;”

  • Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Όλοι λίγο πολύ είμαστε εξοικειωμένοι με τον ορισμό της λέξης δυσλεξία….Για εμάς δε τους  Έλληνες μπορεί να γίνει ακόμη πιο εύκολα κατανοητή καθώς προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις «δυς», που σημαίνει «δυσκολία» και «λέξη». Πρόκειται λοιπόν για μία Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία που συνεπάγεται δυσχέρειες στην επεξεργασία του γραπτού λόγου Επηρεάζει κυρίως την ανάγνωση, την ορθογραφημένη γραφή και την παραγωγή γραπτού λόγου.

και καθόλου δε σχετίζεται με τον επεξεργασία του προφορικού λόγου, δυσκολία δυσανάλογα επίμονη με την ηλικία και την νοημοσύνη του παιδιού.

Πόσοι από εσάς όμως γνωρίζεται ότι:

  • Η δυσλεξία ΔΕΝ είναι μία ασθένεια, αλλά μία δυσκολία που υπάρχει εκ γενετής.
  • Είναι ένας διαφορετικός τρόπος λειτουργίας του εγκεφάλου που παραμένει έτσι σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου.
  • Τα συμπτώματά της μπορεί να κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρά.
  • Όσο νωρίτερα διαγνωσθεί, τόσο πιο αποτελεσματικά θα αντιμετωπισθούν τα συμπτώματα αυτής. Οι έρευνες μιλούν για αποκατάσταση εως και 82%, αν η παρέμβαση γίνει στις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού, για 46% αν η παρέμβαση πραγματοποιηθεί στην Γ’ ή Δ’ Δημοτικού και μόλις για 15% αν η παρέμβαση ξεκινήσει στην Ε ή ΣΤ Δημοτικού (Τζιβινίκου, 2018)
  • Τα δυσλεκτικά άτομα μπορεί να μην έχουν εξαιρετικά ταλέντα, όλα όμως έχουν μοναδικές δυνατότητες που πολλές φορές πάνε χαμένες, επειδή δεν γνωρίζουν πώς να τις αξιοποιήσουν:διαθέτουν πλούσιο συναισθηματικό κόσμο, έχουν πολύ καλή κριτική ικανότητα, έντονους κοινωνικούς προβληματισμούς και σκέφτονται ελεύθερα. Είναι συνήθως άτομα δημιουργικά και συχνά εμφανίζουν καλλιτεχνικές τάσεις.
  • Πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι οι δυσλεκτικοί γίνονται εξαιρετικοί επιχειρηματίες;Το 35% των επιχειρηματιών στην Αμερική και το 20% στη Βρετανία έχουν δυσλεξία!

Καλά όλα αυτά και λίγο πολύ γνώριμα αλλά ποιός θα μας μιλήσει για το πως νιώθουν τα παιδιά με δυσλεξία. Θεωρούμε ότι μόνο ένας δυσλεκτικός μπορεί να περιγράψει και να αποτυπώσει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο το πως νιώθει. Το κείμενο που ακολουθεί είναι της Σοφίας…είναι μια «εξομολόγηση», την οποία πραγματοποίησε δημοσίως στη βουλή των εφήβων….μια «δημόσια εξομολόγηση» λοιπόν…διαβάστε την και θα καταλάβετε!

«Ναι είμαι δυσλεκτική ! Είμαι μια ακόμα δυσλεκτική μαθήτρια που απλά προσπαθεί να συμφιλιωθεί με το σύστημα που κατά την γνώμη πολλών θα μας καθοδηγήσει στην επιτυχία ! Τι συμβαίνει πραγματικά όμως με αυτό το ιδιαίτερο είδος που συναντάμε πια σε κάθε σχολειό ;

Αυτό το κείμενο γράφεται για να παραθέσει τους προβληματισμούς , τον ρατσισμό και τους στόχους που έχουν θέσει αυτά τα άτομα συμπεριλαμβανομένου και εμού ! Ένας απλός ορισμός της δυσλεξίας είναι “άτομα τα οποία δυσκολεύονται να μάθουν μέσω της γραπτής ή προφορικής γλώσσας”. Σε αυτή την κατηγορία μπορεί να ανήκουν και ευφυή ή και ταλαντούχα άτομα και δεν σχετίζεται σε καμιά περίπτωση με προβλήματα νοητικής καθυστέρησης. Θέλω να δώσω έμφαση στην τελευταία φράση αυτού του ορισμού <<Δεν έχει καμιά σχέση με τη νοητική καθυστέρηση>>.

Στην εποχή μας τα παιδιά πιστεύουν πως είναι πρωτοποριακά, πως έχουν λιγότερους δεσμούς και προκαταλήψεις από τους γονείς και γηραιότερους τους ! Αυτά λοιπόν τα πρωτοποριακά παιδιά τρέμουν μπροστά στη φράση “έχω δυσλεξία”! Θεωρούν αυτή την ιδιαιτερότητα, πρόβλημα νοητικής καθυστέρησης και δεν καταλαβαίνουν πως εμείς είμαστε απόλυτα συμβιβασμένοι και περήφανοι για αυτό που είμαστε που πάνω από όλα δεν είναι πρόβλημα! Έχω νιώσει τον οίκτο και την αίσθηση λύπησης από συμμαθητές, καθηγητές και γενικότερα από “πρωτοποριακούς ανθρώπους” που ενώ θέλουν να δείχνουν άνετοι μπροστά σε αυτή σου τη φράση, τα συναισθήματα που παρέθεσα παραπάνω μαζί με πολλά πολλά άλλα ξεπηδούν από τα μάτια τους και παρουσιάζουν κρυφά τις πραγματικές τους αντιδράσεις.

Ναι είναι και αυτό μορφή ρατσισμού ! Η περιθωριοποίηση αυτών των ατόμων και η αποξένωση τους έστω και έμμεσα από το περιβάλλον –κυρίως- του σχολειού ..τα θέτει σε δεύτερη μοίρα και τα πείθει να πιστέψουν πως αυτά δεν μπορούν ! Στο βιβλίο του Χόρχε Μπουκάι <<Ο αλυσοδεμένος Ελεφαντας>> που διάβασα πρόσφατα αναφέρει την ιστορία ενός ανθρώπου που αγαπούσε τους Ελέφαντες του Τσίρκου. Αυτόν τον Άνθρωπο τον βλέπουμε να παρατηρεί ότι οι ελέφαντες όταν ήταν μικροί ήταν δεμένοι με μια αλυσίδα που τους επέτρεπε περιορισμένη γκάμα κινήσεων. Όσο και να προσπαθούσαν δεν μπορούσαν να ξεφύγουν από την αλυσίδα . Όταν μεγάλωναν λοιπόν αυτό το μικρό πια αλυσιδάκι ήταν ακόμα δεμένο στο πόδι τους. Είχαν πια την σωματική δύναμη να ξεφύγουν αλλά κανένας ελέφαντας δεν το τολμούσε ! Είχαν πια πεισθεί ότι δεν μπορούν να φύγουν και έτσι δεν προσπαθούσαν καν !

Μήπως λοιπόν και τα παιδιά με δυσλεξία πείθονται από τους γύρο τους για πράγματα που πραγματικά δεν ισχύουν ; Γιατί κανείς δεν πάει κόντρα στο πρόβλημά του; Ονόματα όπως η ΑγκάθαΚρίστι , Λεοναρντο Ντα Βίντσι , Αλμπερτ Αϊνστάιν , και πολλοί πολλοί άλλοι που ούτε καν σας περνάνε από το μυαλό είναι άτομα που έχουν συμβιβαστεί με αυτό που είναι και έχουν κάνει μεγάλη καριέρα ο καθένας στον κλάδο του ! Πρέπει λοιπόν να μάθουμε όλοι να μαχόμαστε για αυτά που θέλουμε αλλά πάντα να σεβόμαστε αυτά που πρεσβεύει ο καθένας δίπλα μας .! Είμαστε αυτό που πιστεύουμε ότι είμαστε ή είμαστε αυτό που λένε οι δυνάμεις μας ; Ίσως η δυσλεξία έκανε καλό σε κάποιους ! τους έμαθε να μάχονται για αυτά που θέλουν να κατακτήσουν. Ίσως η δυσλεξία είναι ψυχική δύναμη τελικά , και ούτε καν μια αδυναμία !

Υποκλινόμαστε μπροστά στο ψυχικό σθένος της Σοφίας και της ευχόμαστε ολόψυχα να πραγματοποιήσει και άλλες τέτοιες «δημόσιες εξομολογήσεις» που μόνο αφυπνίζουν χωρίς να κουράζουν και χωρίς να ωραιοποιούν!!!
Εύγε Σοφία.

Related posts

Με λένε Ιωάννα, είμαι 9 χρονών και διαγνώστηκα πέρσυ ως Δυσλεκτική.

Με λένε Ιωάννα, είμαι 9 χρονών και διαγνώστηκα πέρσυ ως Δυσλεκτική.

Δυσκολεύομαι σε ότι έχει να κάνει με τον γραπτό λόγο (την ανάγνωση, την ορθογραφία και τη γραπτή...

Leave a Reply