Είναι εφικτό να μεγαλώσουμε έξυπνα και χαρούμενα παιδιά; Φυσικά και μπορούμε. Γιατί ενώ κάποια χαρακτηριστικά της ευφυΐας είναι κληρονομικά, κάποια άλλα είναι επίκτητα και «καλλιεργούνται» μέσα από τον τρόπο που αναθρέφουμε τα παιδιά μας. Όσον αφορά στο συναίσθημά όταν αυτό παίζει πρωτεύοντα ρόλο στο μεγάλωμα ενός παιδιού, τίθενται τα θεμέλια για υγιείς κοινωνικές σχέσεις και επαφές που με τη σειρά τους εξελίσσουν νοητικά το παιδί. Ποια χαρακτηριστικά λοιπόν της ευφυΐας μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά μας και πως συνδέεται η ευφυΐα με την χαρά και την ευτυχία; Οι απαντήσεις ίσως σας εκπλήξουν.
Περιορίστε την τηλεόραση σε παιδιά κάτω των δύο ετών
Η παρακολούθηση τηλεόρασης σε νήπια κάτω των δύο ετών θεωρείται ότι αναστέλλει τη γλωσσική ανάπτυξη ενός παιδιού. Έρευνες δείχνουν ότι για κάθε ώρα που η τηλεόραση είναι ανοιχτή τα βρέφη ακούνε 25% λιγότερες λέξεις από τους ενήλικες που βρίσκονται γύρω τους. Ακόμα και οι γλωσσικοί διάλογοι μεταξύ γονιού και βρέφους (ακόμα και τα αγκουλίσματα) μειώνονται κατά 15%. Όταν όμως ένα παιδί αλληλεπιδρά περισσότερη ώρα με τους γονείς του, μαθαίνει να αλληλεπιδρά κοινωνικά και αυτό τροφοδοτεί το παιδί με ικανοποίηση, επιβεβαίωση, χαρά και αφορμή για νέα σκέψη.
Δώστε στα παιδιά σας ένα μουσικό όργανο
Μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που μαθαίνουν ένα μουσικό όργανο (πιάνο ή έγχορδο) αποδίδουν 15% καλύτερα στα γλωσσικά τεστ σε σχέση με τα παιδιά της ίδιας ηλικίας χωρίς μουσική παιδεία. Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι τα παιδιά αυτά βελτιώνουν την ικανότητα απομνημόνευσης κατά 46% ! Και όταν ένα παιδί αποδίδει καλύτερα, αισθάνεται καλύτερα με το εαυτό του και μοιραία το συναίσθημα χαράς καθρεφτίζεται στη ψυχή του, στο πρόσωπό του και τους άλλους.
Μάθετέ τα να κάνουν υπομονή
Γνωρίζετε το Marshmallow experiment; Πρόκειται για ένα πολύ γνωστό πείραμα όπου ερευνητές ζήτησαν από μικρά παιδιά να περιμένουν 15 λεπτά μπροστά από ένα ζαχαρωτό χωρίς να το φάνε.Αν τα παιδιά κατάφερναν να περιμένουν όλη αυτή την ώρα θα έτρωγαν κι άλλο ένα, αν όχι, απλά θα έτρωγαν το ένα και μοναδικό ζαχαρωτό που είχαν μπροστά τους.
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
Η μακροπρόθεσμη μελέτη έδειξε ότι τα παιδιά που μπόρεσαν να περιμένουν είχαν και καλύτερα αποτελέσματα στις εξετάσεις τους σε σχέση με τα παιδιά που δεν άντεξαν την αναμονή. Τα παιδιά όμως που αντέχουν να περιμένουν, γίνονται κοινωνικά πιο ευέλικτα, συντονίζονται συναισθηματικά καλύτερα με τον «άλλον», επικοινωνούν καλύτερα και χαίρονται περισσότερο.
Εξασφαλίστε χρόνο για τη γυμναστική τους
Η άσκηση αυξάνει τις γνωστικές δεξιότητες των παιδιών σε ποσοστό 100%. Επίσης βάσει ερευνών, τα παιδιά που ασχολούνται συστηματικά με αθλήματα παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις στα Μαθηματικά, τη Γλώσσα και τη Φυσικοχημεία. Και πάλι οι καλές βελτιώσεις αυξάνουν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση των παιδιών και βελτιώνουν το συναίσθημά τους. Η άσκηση επίσης μειώνει το στρες και αυτό θεωρείται ίσως ο αποτελεσματικότερος τρόπος ενίσχυσης της ευτυχίας.
Μην τους λέτε πόσο έξυπνα είναι
Σε ένα σχολείο στην Αμερική διεξήχθη το εξής πείραμα: Τα παιδιά μιας τάξης έγραψαν 3 διαγωνίσματα: ένα πολύ εύκολο διαγώνισμα όπου όλοι πήγαν καλά, ένα πολύ δύσκολο διαγώνισμα όπου όλοι απέτυχαν και ένα διαγώνισμα μέτριας δυσκολίας, αντίστοιχης της τάξης τους.
Τα παιδιά που στα δύο πρώτα διαγωνίσματα είχαν χαρακτηριστεί από το δάσκαλο ως «ευσυνείδητα και σκληρά εργαζόμενα» είχαν πολύ μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στο 3ο διαγώνισμα, σε σχέση με τους συμμαθητές τους που είχαν χαρακτηριστεί «έξυπνοι μαθητές». Ο χαρακτηρισμός «έξυπνο» παιδί ή «έξυπνος» μαθητής στερεί από το παιδί την επιθυμία να προσπαθήσει για κάτι καλύτερο, δημιουργεί μεγάλο φόβο για μία πιθανή αποτυχία, μειώνει την αυτενέργεια του παιδιού και επηρεάζει αρνητικά τη συναισθηματική του κατάσταση. Ξέρετε τι βάρος φέρουν τα «έξυπνα» παιδιά, αφού πρέπει μονίμως να αποδεικνύουν στους γύρω τους την …. εξυπνάδα τους;
Η συστηματική προσπάθεια των γονιών να επαινούν την προσπάθεια την ευσυνειδησία τους και την καλοσύνη των παιδιών τους αντί για την εξυπνάδα τους είναι τελικά αυτή που θα κάνει τη διαφορά στη ζωή και το συναίσθημα του παιδιού τους!
Επιμέλεια άρθρου:
Ανθή Κοκκώνη και Κατερίνα Περικλέους, Ειδικοί Παιδαγωγοί