Ένα γεγονός σημαντικό στην ζωή των παιδιών είναι η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Έχει παρατηρηθεί, ότι αρκετοί μαθητές δυσκολεύονται στην προσαρμογή αυτή. Εξίσου όμως με τους μαθητές ανησυχούν και οι γονείς, οι οποίοι βιώνουν το ζήτημα της μετάβασης με έναν δικό τους διαφορετικό τρόπο.
Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι ένα γεγονός σημαντικό στην ζωή των παιδιών. Η μετάβαση αυτή δεν απασχολεί και δεν επηρεάζει όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο. Ωστόσο έχει παρατηρηθεί, ότι αρκετοί μαθητές δυσκολεύονται στην προσαρμογή και ότι οι δυσκολίες προσαρμογής μπορεί να διαρκέσουν και ως την αρχή της Β’ Γυμνασίου. Πολύ συχνά, οι δυσκολίες αυτές μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την ξαφνική πτώση της επίδοσης των παιδιών. Το γεγονός αυτό δεν αποδίδεται μόνο στην αύξηση των απαιτήσεων των γνωστικών αντικειμένων του Γυμνασίου, αλλά και σε κοινωνικο-συναισθηματικούς παράγοντες. Εξίσου όμως με τους μαθητές ανησυχούν και οι γονείς, οι οποίοι βιώνουν το ζήτημα της μετάβασης με έναν δικό τους διαφορετικό τρόπο.
Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αγωνίες των μαθητών περιστρέφονται γύρω απο πέντε κύριους άξονες:
- Το μέγεθος και την πιο σύνθετη οργάνωση του σχολείου
- Τους νέους τύπους πειθαρχίας και εξουσίας
- Τον τρόπο διδασκαλίας των καθηγητών και τη νέα κλίμακα αξιολόγησης
- Την πιθανότητα να γίνει ένας μαθητής αντικείμενο άσκησης βίας ή κακομεταχείρισης από μεγαλύτερα παιδιά
- Την περίπτωση να χάσει ένας μαθητής τους φίλους του από ενδεχόμενη αλλαγή σχολείου
Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί που κατέχουν σημαντική θέση στη ζωή των παιδιών και έχουν τη γνώση, μπορούν να συμβάλλουν στη διαμόρφωση ευνοϊκών συνθηκών για μια ήπια μετάβαση. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να οργανώσουν ένα πρόγραμμα προσαρμογής, το οποίο θα περιλαμβάνει επισκέψεις των παιδιών στο γυμνάσιο, ξενάγηση στους χώρους του νέου κτηρίου, ενημέρωση των παιδιών από καθηγητές ή από το γυμνασιάρχη για τα μαθήματα του γυμνασίου, τις απουσίες, τις υποχρεώσεις, αλλά και τα δικαιώματα τους.
Παράλληλα, οι γονείς μπορούν και πρέπει :
- Να συζητήσουν ανοιχτά με τα παιδιά τους για να τους απομυθοποιήσουν τις φήμες που διογκώνουν την μετάβαση.
- Να τα ενθαρρύνουν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, τα άγχη τους και τις φοβίες τους ώστε να αποφορτιστούν.
- Να τα στηρίξουν σε περίπτωση που θα δεχτούν ενδοσχολική βία.
- Να τους παρέχουν ένα χώρο, όπου θα μπορούν να μελετούν ήσυχα και αδιάσπαστα.
- Να τα βοηθήσουν να καθιερώσουν ένα πρόγραμμα μελέτης και να οργανώνουν σιγά σιγά μόνα τους το διάβασμά τους.
- Να παρακολουθούν την πρόοδο τους και να τα βοηθούν ώστε να μην αφήνουν κενά στις γνώσεις τους. Οι καλές επιδόσεις θα τα βοηθήσουν να μειώσουν το άγχος που έχουν για το Γυμνάσιο.
- Τέλος, θα πρέπει να εξασφαλίσουν στα παιδιά τους χρόνο για παιχνίδι και ξεκούραση, όχι μόνο το Σαββατοκύριακο αλλά, αν είναι δυνατόν, και μια μέρα μέσα στην εβδομάδα, καθώς επίσης και σε κάθε αργία.
ΠΗΓΕΣ:
“Ο φόβος του πρωτάρη για το Γυμνάσιο” | Έρευνα Χ. Κάτσικα, ρεπορτάζ Ε. Σαλτού
Σύνδεσμος: tanea.gr
“Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο” | Β. Γεωργιάδου, Καμπουρίδη Σχολικός Σύμβουλος 18ης Περ. Δ.Ε.Ν. Αθήνας
Σύνδεσμος: http://fourtounis.gr/arthra/bar/bar_2.html
Επιμέλεια άρθρου:
Γράφει: Τζούλη Ρόζου, Ειδική Παιδαγωγός Επιστημονική Συνεργάτης Πρότυπου Κέντρου Λόγου & Μάθησης «Λεξιμάθεια»