210 8145 670

Δυσαριθμησία:
Μια καινούρια μαθησιακή δυσκολία

Αν παραλληλίσουμε τη μαθηματική γνώση με το χτίσιμο ενός τοίχου, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι αν λείπει ένα τούβλο όλα τα υπόλοιπα δεν θα μπορούν να χτιστούν σωστά και ο τοίχος θα είναι αδύναμος. Αν λείπουν πολλά τούβλα όλος ο τοίχος κινδυνεύει να γκρεμιστεί. Για τους περισσότερους μαθητές το πρόβλημα δεν είναι πόσα τούβλα λείπουν αλλά πόσο γερά είναι τα θεμέλια πάνω στα οποία χτίζεται ο τοίχος.

leximathia.gr

Δυστυχώς, στις μέρες μας η διδασκαλία των μαθηματικών γίνεται με τρόπο αποσπασματικό, χωρίς να συνδέεται η μαθηματική γνώση με τον πραγματικό κόσμο και την καθημερινότητα των παιδιών (βιωματική γνώση). Τα παιδιά καλούνται να χειριστούν μαθηματικά σύμβολα, έννοιες, αριθμούς χωρίς να έχουν κατανοήσει τι ακριβώς σημαίνουν, τι σηματοδοτούν, τι αντιπροσωπεύουν.

Ξέρετε ότι το παιδί σας ίσως να μην είναι απλά αδύναμο στα μαθηματικά, αλλά να έχει μία πολύ συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία που ονομάζεται δυσαριθμησία; Η δυσαριθμησία είναι ένας καινούριος, σχετικά, όρος. Πρόκειται για μια διαταραχή που εντάσσεται στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, απολύτως διακριτή από τις υπόλοιπες (π.χ Δυσλεξία). Ωστόσο, δεν αποκλείεται η συνύπαρξη της δυσαριθμησίας με άλλες μαθησιακές δυσκολίες (δυσκολίες στην ανάγνωση, στην γραφή και στα μαθηματικά). Σύμφωνα με το British Dyslexia Association το 60% των παιδιών με διαγνωσμένη δυσλεξία δυσκολεύονται και στα μαθηματικά.

Τα συμπτώματα

Τα παιδιά με δυσαριθμησία δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα μαθηματικά και οτιδήποτε έχει σχέση με αυτά. Δυσκολεύονται στο μέτρημα, στους υπολογισμούς, στην κατανόηση συμβόλων, στην κατάκτηση προμαθηματικών/μαθηματικών εννοιών, στην κατανόηση μαθηματικών προβλημάτων. Έτσι λοιπόν, θα πρέπει να προβληματιστείτε όταν το παιδί σας:

  • δεν μπορεί να διαβάσει ή/και να γράψει αριθμούς,
  • δεν μπορεί να εκτελέσει τις τέσσερις αριθμητικές πράξεις (είτε νοερά, είτε γραπτά).
  • δεν μπορεί να θυμηθεί τύπους, κανόνες και μαθηματικές έννοιες.
  • δεν έχει καλή αίσθηση του χρόνου και του χώρου (χάνεται εύκολα, δεν μπορεί να διαβάσει χάρτες).
  • δυσκολεύεται να διαβάσει τους δείκτες του ρολογιού και να κατανοήσει εύκολα μουσικές έννοιες.
  • δεν διαχειρίζεται καλά τα χρήματα.
  • δυσκολεύεται να ολοκληρώσει εργασίες που χρειάζονται τη συνεργασία ματιού-χεριού.
  • δυσκολεύεται να συμμετάσχει σε παιχνίδια που απαιτούν να θυμάται τη σειρά του ή να κρατάει σκορ (π.χ επιτραπέζια παιχνίδια).
  • πιο σπάνια, η δυσαριθμησία επηρεάζει τις ανώτερες μαθηματικές λειτουργίες (γεωμετρία, τριγωνομετρία).

Ας σημειωθεί ότι, ένα παιδί με δυσαριθμησία μπορεί να παρουσιάζει όλα ή κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα.

H Διάγνωση

Η αξιολόγηση των μαθηματικών δεξιοτήτων του παιδιού πρέπει να γίνεται από Ειδικό Παιδαγωγό ειδικευμένο στις μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά, ώστε να αποφεύγεται η περίπτωση λάθους. Πρέπει ο Ειδικός Παιδαγωγός να σιγουρευτεί ότι το παιδί έχει δυσαριθμησία και δεν είναι απλά αδύναμο στα μαθηματικά, είτε γιατί έχει κενά είτε γιατί αρνείται να μελετήσει. Η διαδικασία διάγνωσης περιλαμβάνει ποικιλία δοκιμασιών: ειδικά σταθμισμένα τεστ, αλλά και μη τυποποιημένες διαδικασίες αξιολόγησης που ελέγχουν την γενικότερη μαθηματική γνώση του παιδιού. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι, η σωστή και έγκαιρη διάγνωση οδηγεί σε μία πετυχημένη αποκατάσταση.
Εmail Us

Θέλετε να βοηθήσουμε εσάς ή το παιδί σας?

Kαθημερινά απαντάμε σε όλους τους γονείς και τους ενημερώνουμε με ποιούς τρόπους μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους.

Εμπειρία

16

ΧΡΟΝΙΑ υπευθυνότητας

Online Κοινότητα

Έμπνευσή μας η οικογένεια

Γνωρίσαμε

2000

ΠΑΙΔΙΑ. Παίξανε & μάθανε μαζί μας.

Εξειδίκευση

25

ΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ. Μία ομάδα γεμάτη ζήλο.